Відновлення е-декларування: як вилучити декларацію з відкритого доступу?

Безпека декларантів є одним із головних запитів суспільства, який держава має забезпечити у зв’язку з відновленням електронного декларування посадовців в умовах повномасштабного вторгнення.

Суб’єкти декларування за низки умов мають право на вилучення з відкритого доступу всіх наявних у Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – Реєстр) документів, а саме – декларацій та повідомлень про суттєві зміни у майновому стані, поданих за всі періоди, відповідно до п. 2-11 розділу XIII «Прикінцеві положення» Закону України «Про запобігання корупції».

Так, 17 жовтня 2023 року набрав чинності Порядок вилучення з відкритого доступу декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затверджений Наказом Національного агентства з питань запобігання корупції «Про затвердження Порядку вилучення з відкритого доступу декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» від 12.10.2023 року №221/23 (далі - Порядок). Цим Порядком передбачено вилучення із відкритого доступу декларацій наступних категорій осіб:

  1. військовослужбовців (крім, зазначених у п.п. 1-4 ч. 7 ст. 45 Закону);
  2. поліцейських поліції особливого призначення, які під час дії воєнного стану залучені до ведення бойових дій у порядку, визначеному ст. 24 Закону України «Про Національну поліцію» (крім, зазначених у п.п. 1-5 ч. 7 ст. 45 Закону);
  3. осіб, які належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або обіймають посади, перебування на яких пов’язане з державною таємницею у зв’язку з безпосереднім здійсненням такими особами оперативно-розшукової, контррозвідувальної, розвідувальної діяльності, а також осіб, які претендують на зайняття таких посад, та осіб, які припинили діяльність;
  4. суб’єктів декларування, які для виконання службових повноважень на постійній основі перебувають на територіях, на яких ведуться активні бойові дії;
  5. суб’єктів декларування, які перебувають на тимчасово окупованих територіях;
  6. суб’єктів декларування, які беруть участь в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національних контингентів або національного персоналу в інших країнах;
  7. полонених, інтернованих;
  8. суб’єктів декларування, які внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов’язаного з виконанням службових повноважень чи військової служби перебувають на лікуванні та/або реабілітації;
  9. суб’єктів декларування, які є членами сім’ї зазначених вище осіб.

Наголошуємо, що підлягають вилученню з відкритого доступу всі наявні у Реєстрі документи, подані вищезазначеними особами, а саме: декларації та повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, подані за всі періоди.

Хто може бути ініціатором вилучення декларації?

1) керівники державних органів (заступники керівників), у тому числі ті, що ведуть облік суб’єктів декларування, зазначених у ч.ч. 7-14 ст. 45 Закону:

– стосовно суб’єктів декларування, які працюють (проходять службу) в цих органах;
– стосовно суб’єктів декларування, які працюють на підприємствах, що належать до сфери їх управління (юридичні особи публічного права);
– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів;
– стосовно суб’єктів декларування, які звільнені (завершили службу), і цей орган є останнім місцем  роботи (несення служби), пов’язаним із обов’язком подати декларацію;

2) сільський, селищний, міський голова або секретар сільської, селищної, міської ради, голова (заступник голови) районної у місті ради, районної, обласної ради:

– стосовно суб’єктів декларування, які працюють (проходять службу) в цих органах, а також виконують повноваження депутатів місцевих ради;
– стосовно суб’єктів декларування, які працюють на підприємствах, що
належать до сфери їх управління (юридичні особи публічного права);
– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів;
– стосовно суб’єктів декларування, які звільнені (завершили службу), припинили повноваження депутатів місцевих рад і цей орган – останнє місце роботи (несення служби, виконання повноважень), пов’язане із обов’язком подати декларацію;

3) керівники (заступники керівників) розвідувальних органів:

– стосовно суб’єктів декларування, зазначених у ч.ч. 7-14 ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), на яких поширюється ст. 52-1 Закону;
– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів.

Важливо відрізняти поняття “члени сім’ї” і “близькі особи” для цілей декларування. Термін “близькі особи” значно ширший за “членів сім’ї”.

Декларації вилучаються з відкритого доступу, якщо саме член сім’ї суб’єкта декларування є особою, на яку зараз поширюються підстави для вилучення декларацій. При цьому немає значення, чи є особи членами сім’ї зараз, чи відомості про них як членів сім’ї зазначалися у розділі 2.2 будь-якої декларації за попередні періоди.

Звертаємо увагу на те, що не підлягають вилученню декларації тих суб’єктів декларування, в яких підстави, визначені для вилучення декларації, стосуються близьких осіб, які жодного разу не вказувались членами сім’ї суб’єкта декларування в розділі 2.2. будь-якої декларації, при цьому могли зазначатись власниками/співвласниками майна, джерелом доходу, особою, яка позичила кошти тощо.

НАЗК звертає увагу, що індивідуальні звернення субʼєктів декларування з проханням вилучити їх декларацію з відкритого доступу не будуть задоволені!  Звільнені суб’єкти декларування, а також суб’єкти декларування, які припинили виконання повноважень чи несення служби, з питання ініціювання питання про вилучення їх декларацій з відкритого доступу мають письмово звернутись до керівників органів, у яких в них востаннє виник обов’язок декларуватись. 

 

 

Остання зміна сторінки: 06-11-2023 12:35