Загальна інформація

ЗАГАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ

Звернення громадян до органів влади — право, гарантоване Конституцією України

 

Звернення громадян є одним із засобів захисту їх прав та законних інтересів. Це право закріплено Основним Законом України, де зазначено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Звернення громадян – це викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги. За формами розрізняють усне або письмове, індивідуальне або колективне звернення.

Зі зверненнями громадяни мають звертатися саме до тих органів, установ і посадових осіб, від яких залежить вирішення цього питання. Якщо питання, порушені в отриманому зверненні, не входять до повноважень адресата, звернення пересилається за належністю відповідному органу або посадовій особі у строк не більше п'яти днів. Про це має повідомлятися громадянину, що подав звернення. При цьому скарги не можуть направлятися для розгляду тому органу (посадовій особі), дії або рішення якого підлягають оскарженню.

Якщо заявник не отримав відповідь на своє звернення, він відповідно до статті 55 Конституції України має право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Водночас звернення юридичних осіб не може регламентуватися Законом України «Про звернення громадян», оскільки відповідно до Цивільно-процесуального, Адміністративного, Господарсько-процесуального Кодексів скарги на дії чи бездіяльність органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб мають розглядатися тільки судом, окрім випадку, передбаченого статтею 85 Закону України «Про виконавче провадження». Цим законом безпосередньо передбачено право юридичних та фізичних осіб оскаржувати дії чи бездіяльність державних виконавців.

Робота Мукачівської РДА - РВА зі зверненнями громадян проводиться у порядку, визначеному Конституцією України, Законами України: „Про звернення громадян”, «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» від 2 липня 2015 року № 577-VIII, «Про місцеві державні адміністрації», Указом Президента України № 109/2008 від 7 лютого 2008 року „Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування”, постановами КМУ: № 858 від 24.09.2008 р. «Про затвердження Класифікатора звернень громадян»,  № 630 від 24.06.2009 р. «Про затвердження Методики  оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади», № 48 від 03.02.2016 року «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» та інструкцією з діловодства в районній державній адміністрації.

Вимоги до звернення

Відповідно до ст.5 Закону України «Про звернення громадян» у зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по-батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписане заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному звернені також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.

Звернення оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями не пізніше як через десять днів від дня його надходження.

 

Хто повинен розглядати звернення громадян?

Відповідь: "звернення громадян повинен розглядати той орган, до компетенції якого належить вирішення порушених у цих зверненнях питань" 

Як розглядаються звернення громадських організацій та їх керівників?

Відповідь: звернення громадських організацій та їх керівників розглядаються згідно Закону України "Про звернення громадян"

Чи зобов'язані органи державної влади розглядати звернення громадян під час війни?

Відповідь: так, зобов'язані. Право на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів (ст.40 КУ) належить до переліку абсолютних прав, які не можуть бути обмежені навіть в умовах воєнного стану (ст.64 Конституції України). Неприпустимість обмеження таких прав під час війни також визначена ч.2 ст.20 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану». 

Крім того, воєнний стан не може бути підставою для порушення строків надання відповідей, визначених ст.20 Закону, а саме 15 днів, 1 місяць, 45 днів.

 

Чим відрізняється заява на інформацію від запиту на інформацію?

 

Відповідь: Запит на інформацію це прохання надати публічну інформацію (вже відображену та задокументовану) - порядок подання та розгляду регулюється нормами Закону України "Про доступ до публічної інформації", а заява на інформацію - це прохання надати інформацію, яку потрібно створити, наприклад, пояснення від посадової особи щодо її діяльності чи бездіяльності під час виконання посадових обов'язків, подається та розглядається згідно Закону України "Про звернення громадян".

Нормативна база України

з питань забезпечення реалізації та гарантування конституційного права громадян на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування

1.    Конституція України

2.    Закон України "Про звернення громадян"

3.    Про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" щодо електронного звернення та електронної петиції

4.    Постанова Кабінету Міністрі України від 14 квітня 1997 року № 348  "Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації"

5.    Постанова Кабінету  Міністрів  Українивід 24 вересня 2008 року N 858 "Про затвердження Класифікатора звернень громадян "

6.    Постанова Кабінету Міністрів України від 24 червня 2009 року № 630 "Про затвердження Методики оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади"

7.    Постанова Кабінету Міністрів України від 19 січня 2011 року № 26 "Про внесення зміни до пункту 2 Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах  державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації"

8.    Постанова Кабінету Міністрів Українивід 3 лютого 2016 року № 48 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України"

9.    Розпорядження  Кабінету Міністрів Українивід 9 червня 2011 року N 589-р "Про схвалення Концепції створення Національної системи опрацювання звернень до органів виконавчої влади".

 

Остання зміна сторінки: 24-10-2023 08:42